Overvejelser omkring politisk aktivisme på SoMe
Vi følger selv i høj grad folk som vi har interesse i og som ligner meget os selv. Vi følger primært politikere som vi deler synspunkter med og folk der deler politisk indhold der stemmer overens med vores egne holdninger. Vi er anvender ikke rigtigt Facebook fordi det meste af indholdet her er politisk indhold fra midaldrende bekendte, som vi ikke deler holdninger med.
Vi tror ikke at det ville gøre nogen egentlig forskel hvis vi begyndte at dele politisk indhold. Vi tror ikke vi har rækkevidden til at det ville give mening at vi delte politisk indhold. Dog ser vi, at mange af de folk vi følger, som ikke før har delt politisk indhold, bruger deres profiler til at sætte fokus på Palæstina/Israel konflikten. Her det ofte ved at dele andre profilers indhold, i stedet for at producere sit eget.
Vi så også under valgkampen sidste år, at Liberal Alliance fyldte enormt meget på de sociale medier, især TikTok. En stor del af indholdet kom fra Liberal Alliance selv, men der var også mange unge mennesker, som lavede videoer om formanden Alex Vanopslagh og gik meget op i at få fat i deres valgplakater.
Instagrammeren Cathrine Wichmann skaber politisk indhold, på anden vis, ved at sætte fokus på rettighederne man har når man er i fertilitetsbehandling. Også instagrammeren Liv Martine skaber politisk indhold ved at sætte fokus på diabetes og retten til at få måleapparat på armen, der muliggør en nem måling af blodsukkeret.
Det kan diskuteres hvorvidt der kan siges at være en grundlæggende optimisme blandt profiler med flere følgere, da de regner med at antallet af følgere giver anledning til at have politisk indflydelse igennem deres følgeres opmærksomhed. De har nemmere ved at nå folk der er udvidende omkring et bestemt emne –f.eks. har Liv Martine mange følgere som ikke har sukkersyge og Cathrine Wichmann fik underskrifter nok på sit borgerforslag til at det skulle tages op i folketinget, selvom hun også har mange følgere som ikke er i fertilitetsbehandling.
Nogle følger også folk som man er meget uenige med, fordi de synes det har en underholdningsværdi eller kan virke provokerende. Nogle unge følger f.eks. med på Dansk Folkepartis profiler, fordi de synes at det er underholdende eller grotesk.
I Penneys undersøgelse, er der kigget væsentligt mere på Facebook og Twitter end Instagram, hvilket kan siges at være en fejl når man undersøger unge menneskers deltagelse i politiske diskussioner på sociale medier. Mediet TikTok er også udeladt fra undersøgelsen, som siden 2018 hvor artiklen er skrevet, er blevet et af de største medier blandt unge.
Kommentarer
Send en kommentar